maanantai 8. heinäkuuta 2013

vyyhdinpuut, eli kotikielellä härveli

Etsin todella kauan vyyhdinpuita. Laitoin ilmoituksia nettiin eri palstoille ja usen tuli kuva niistä juuri vääränlaisista, eli tarjosivat minulle kerinpuita (sirkansääriä). Jossakinpäin Suomea sanotaan ihan miten sattuu näitä, eli koskaan ei voinut olla varma, että mitä tarkoittavat.
Pari tarjousta tuli kyllä ihan oikeista, mutta hinta oli sen verran arvokas, että vaikka itsekkin arvostan tuotetta ja hintaa, niin minun kukkarolle se tuntui vähän liian tyyriiltä. Hinnat vaihtelivat 70e-80e välissä ja lisäksi postikulut.
No, eihän minulla kuitenkaan niin kamalan kiire asian suhteen ollut, että toivoin josko jostain löytyisi halvemmat.
Menin eräänä päivänä keväällä naapuripitäjän kirpputorille, niin näyteikkunassa tämä härveli suorastaan hyppäsi minun syliin. Samantien ajatukseni oli kokoajan härvelissä, kun kiersin kirppiksen läpi. Pakkohan se oli ostaa ja hinta oli vain 30e. Niin minä kävelin härveli kainalossa autolle. Muuta ei silmäni kirppiksellä löytäneet.
Nyt kysyisinkin, että olisko kellään tietoa yhtään tämännäköisestä härvelistä. Tekovuotta? tekijää? ym.
Ainoa vika tässä on, että tuo sivussa oleva kierroslaskuri jää junnaamaan tuohon noin kello seitsemän kohdalle. Pyörii kyllä hyvin, mutta laskuri jää vain junnaamaan.  Miksikähän tuossa kyljessä on reikä (tuossa kierroslaskurin yläpuolella)? Onkohan sitä yritetty korjata jossainvaiheessa?

Tämä oli kyllä niin ihana löytö, että harvoin minä kirppiksiltä löydän mitään näin hyvää hinta/laatusuhteelta. Tämä on niin kätevän pienikin.
Jes. Nyt on nopeampaa vyyhditä värjäykseen tulevat langat. kool aid-värjäys otsikon alla (kesäkuussa) värjättyjä lankoja, jotka on vielä myynnissä, jos jotakuta kiinnostaa.
Eli tässä aarteeni...





3 kommenttia:

  1. Oppia ikä kaikki. En olekaan ajatellut, että tokihan noita on molemmanlaisia. Kerästä vyyhdille tai vyyhdistä kerälle.Eli minulla on siis näköjään kerinpuut!.... vaikka kieltämättä vyyhdinpuina olen niistä tottunut aina puhumaan ;)

    VastaaPoista
  2. No johan nyt jotakin! Tollasia en ole kyllä vielä koskaan nähnyt vaikka aika monenlaisia on ammatin puolesta tullut katseltua. Ja vielä laskurikin, huhheijjaa, kaikkea sitä oppii :D

    VastaaPoista